Ünnepel Bródy János - így nyilatkozott róla Koncz Zsuzsa

Az egykori magyar csapat, Fonográf nemcsak zenekar, hanem alkotóműhely is volt. Itt készültek Koncz Zsuzsa és Halász Judit lemezei is, melyeknek értelmi és olykor zeneszerzője Bródy János volt.

Bródy János április 5-én ünnepli a születésnapját. Összeállításunkkal őt köszöntsük.

Koncz Zsuzsa, azt mondja, mindig fontos mondanivalókat próbál meg közvetíteni, s ezek nem feltétlenül zenei jellegűek. Milyen tartalmak ezek? - kérdezte az énekesnőtől egy újságíró 2008-ban.


Legfőképp talán, egy Magyarországon különösen szokatlan koncentrálás a szövegre. Ezt a franciáktól tanultam. Amúgy fontos, hogy engem is elgondolkoztasson, amit énekelek. Ez alkati tulajdonság. De a műfajt, amelyben dolgozom, nem véletlenül hívják szórakoztató iparnak. A legtöbb popdal zenei és szövegsablonok egyvelege. Nekem ennél többre volt és van szükségem, s valószínűleg ezért kellett találkoznom Bródy Jánossal.

Egyik kolléganője többször elmondta önmagáról, hogy majdnem Bródy János felesége lett. Ön nem akart a felesége lenni?

Mindig nagyon szerettem őt, sokkal jobban annál, hogy hozzá akarjak menni. Nagyon helyes srác volt, amikor Balatongyörökön, a mólón megismerkedtünk. Az egyik legjobb barátnőmnek csapta a szelet. De mert voltunk körülbelül tizenhat évesek, nem vettünk igazán komolyan egy velünk nagyjából egy korú fiút. Jó haverok voltunk, egyre jobban csodáltam a tehetségét, és később igazi barátokká váltunk.

Bródyról nekem mindig a magyar dal műfaja jut az eszembe, s egy kicsit a sanzon is. Sőt ez jut eszembe az Ön úgynevezett verslemezeiről is. Miért nem lehet ma a sanzont sanzonnak nevezni? Ez ciki?

Magyarországon Medgyaszay Vilmával és Zsolnay Hédivel lényegében lezárult a sanzonkultusz. A francia sanzont Aznavour, és Becaud nemzedéke modernizálni tudta, közel tudta hozni a népszerű formákhoz. A hagyomány gyökerei is sokkal mélyebbek voltak. Bátran keverik ma is a sanzont és a popzenei elemeket. A magyar sanzon viszont kevesek kiváltsága volt, mi sem tudtunk mit kezdeni vele. Hiába volt értékes, nem lehetett tovább éltetni Magyarországon.

Szerintem viszont Ön és Bródy Magyarországon megújították ezt a műfajt, bár megértem, ha ezt most nem lehet nevén nevezni.

Amit mi éneklünk, az zeneileg köszönő viszonyban sincs a magyar sanzon hagyományaival, melyek idegenek maradtak tőlünk.
Koncz Zsuzsa kiadványok, érdekességek ITT

Lájk lent, ha kedveled Koncz Zsuzsa előadását.